Exploatarea VTOL prin prisma riscurilor asociate
Accidentele au fost, sunt și vor fi inevitabile, la fel ca pe drumuri și străzi. În timp ce pe drumuri nu este o mare problemă, în aer este, să ne imaginăm că vor cădea 800-900 kg pe o stradă aglomerată, piață. Adesea pun întrebări: ce măsuri de securitate avem, de exemplu, defecțiune, pierdere de energie, nimeni nu scrie niciodată despre asta și aceasta este probabil cea mai importantă întrebare.
Dan:
Orice trafic de vehicule este expus accidentelor. Nu este un lucru nou pentru nimeni din domeniu. Există și se aplică deja principii de evitare, limitare sau compensare a efectelor accidentelor de trafic în toate domeniile aflate în exploatare, terestru, aerian, fluvial. Mijloacele de preîntâmpinare se prevăd prin proiectare, operare și asigurare împotriva riscurilor tehnice și de răspundere civilă.
Partea de riscuri structurale (habitaclu, elemente externe, care distruse pot crea incendii, rupturi de instalații/prăbușiri, infestare cu substanțe hazardate) sunt rezolvate prin proiectare și prin preluarea măsurilor corespondente de la alte categorii de vehicule (vezi și variantele de alimentare cu energie) aflate în exploatare acum. Partea de riscuri operaționale (manevre, măsuri de compensare a fluctuațiilor de energie, reglaje în timpul funcționării) sunt rezolvate atât prin instruirea piloților și a personalului însoțitor, cât și prin mijloace suplimentare, cum sunt inteligența artificială AI și sistemele de internet industrial al elementelor IIOT. Partea de riscuri care decurg din contractare, administrarea locală/regională a serviciilor, programare suboptimală (mai ales în aglomerare a traficului, dar și de nefolosire a culoarului de zbor rezervat) sunt rezolvate prin minime adaptări ale serviciilor de asigurări prestate în prezent.
Mai mult decât riscurile avute în vedere la proiectarea și testarea aeronavelor și dispozitivelor care le echipează pe acestea, multe informații în vederea adaptării coerente a aparatelor de zbor, metodelor de operare și a distribuției de răspundere în fața riscurilor între toți deținătorii de interese, sunt furnizate din exploatarea nemijlocită, din reparații și schimbările administrative locale.
Din câte știu, prin implementarea sistemelor de management din gama ISO și derivate naționale/locale proprii ale fiecărei autorități și entități private, există, cel puțin scriptic, un registru de evenimente și măsuri ulterioare. Folosirea acestui registru pe platforme cloud intercorelate contribuie la crearea unei baze de date folositoare proiectanților/ constructorilor/ utilizatorilor/ beneficiarilor vehiculelor, construcțiilor/ amenajărilor și serviciilor/bunurilor achiziționate.
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Bine ai venit! Mă bucur că te interesează acest subiect. Te rog spune-mi cum îl interpretezi prin prisma experienței tale